Üdvözlünk a Biblia Szövetség Egyesületnél! Kövess Facebookon facebook 161, iratkozz fel RSS-re feed1, olvasd német de flag1 vagy angol EN Flag1 nyelvű összefoglalóinkat!

www.bibliaszov.hu

Programok

aug.
7

aug. 7. - aug. 13.

aug.
16

aug. 16. - aug. 20.

aug.
27

aug. 27.

szept.
2

szept. 2.

Reflektorfényben a túlevés

Gluttony s„Isten a falánkságot (más szóval a túlevést) bűnnek tartja: 'Mert a dőzsölő és a falánk elszegényedik ...' (Péld 23,21).

A Bibliában a bűnnek sokféle meghatározása van: 'Az alattomos bolondság vétek ...' (Péld 24,9), 'Mert minden, ami nem hitből származik, az bűn' ( Róm 14,23), 'Aki tehát tudna jót tenni, de nem teszi: bűne az annak' (Jak 4,17), 'Minden gonoszság bűn' (1Jn 5,17), 'Aki bűnt cselekszik, törvényszegést követ el, mert a bűn törvényszegés' (1Jn 3,4). Ezek az igék úgy tekintenek a bűnre, mint akarati cselekvésre. A bűn az, amikor azt választom, hogy Isten Igéjével szemben cselekszem." - így kezdődik a szerzőnő, Shannon McCoy alig több mint hatvan oldalas könyve, amelynek címe: Segítség! Az étel rabja vagyok (Help! I am a Slave to Food) (DayOne Publication)
Majd így folytatja: „Lehet, hogy nem hiszed. hogy a falánkság, a túlevés bűn. Sokunknak az agyát átmosták a 86514581magazinok képei és cikkei, a televíziós műsorok, amik azzal traktálnak bennünket, hogy a baj oka: maga az étel. Nem a megfelelő élteleket eszed, és nem a megfelelő időben. Néha még a keresztyének is azt gondolják, hogy a falánkság nem más, mint étrendi probléma, és nem bűn. Másrészt viszont lehet, hogy tudod, a falánkság bűn, de nem tűnik a dolog igazán komolynak, mert amolyan 'kisbűnként' kezeljük, ami elfogadható a gyülekezetben. A túlevésről nem szólnak prédikációk, vagy nem írnak könyveket ...
A világ és mi, keresztyének is főként azzal foglalkozunk, hogy kezelést kapjunk a túlevésre, ahelyett, hogy szembenéznénk a bűnbánat és az engedelmesség személyes felelősségével."

A felsorolt igehelyek tanúsága szerint a túlevés a bolondság és nem a hit eredménye. A bolond ember elmulasztja a helyes dolgot. Figyelmen kívül hagyja a törvényt, és nem gyönyörködik az igazságban.
A következőkben egy olyan ember vallomását olvashatjuk, aki sokáig küzdött a túlevéssel:
144758568„Képtelen voltam ellenőrzésem alatt tartani az evési szokásaimat. Abban az időben csak azért ettem, hogy kielégítsem a vágyaimat. Ennek az lett az eredménye, hogy az egészségem nagyon megszenvedte azt az időszakot. Az életemmel és a testemmel, amit pedig Istentől kaptam, nem dicsőítettem Istent. És akkor végre szembesültem vele, hogy az, ahogyan az ételhez viszonyulok: bűn. Tudtam, hogy amit az evéssel művelek, az nem jó, de ez volt az első alkalom, amikor megértettem, hogy amit művelek az bűn."

Shannon a könyvében és a könyv megjelenése kapcsán vele készült interjúban többször is nyilvánvalóvá teszi és elismeri olvasói előtt, hogy az ő életét is uralta egykor a túlevés, majd beszámol arról, hogyan változtatták meg a Szentírásban olvasott Igék. A változás azzal kezdődött, hogy elismerte, mennyire komoly a problémája.

A túlevés az egész életet meghatározó bűn, és kihat teljes életviteledre. Befolyásolja értelmedet, testedet, lelkedet, szívedet, érzelmeidet, kapcsolataidat, még pénzügyeidet is. A túlevés megismétlődik, úgyhogy szokássá válik, szinte már második természetté. Uralja, a lényed mélyéből irányítja életedet.

Vizsgáljuk meg néhány jellemzőjét!

Már többször próbáltad megállítani ...
Már minden, a földön ismert diétát kipróbáltál, de a rendszeres túlevésed nem változott. A probléma gyökere az, hogy nem veszed komolyan ezt a bűnt.

Másokat, vagy a körülményeidet hibáztatod saját kudarcodért.
Lehet, hogy a körülötted zakatoló világ azt tanítja, a felelősség elsősorban édesanyádat terheli, aki arra kényszerített gyerekkorodban, hogy minden étkezéskor, mindent meg kell enni a tányérodról, amit kiszedtél magadnak. Lehet, hogy a genetikai adottságaidat hibáztatod, vagy a rossz fogyókúrás étrendedet, mondván, hogy ez a diéta neked nem működik, mert túl szigorú. Lehet, hogy bűnöd miatt Istent hibáztatod, mert nem változtatja meg körülményeidet, sóvárgásodat és így tovább. Ezért teljesen elsikkad, amire Pál apostol figyelmeztetett: „Tehát mindegyikünk maga fog önmagáról számot adni az Istennek." (Róm 14,12)

Tagadod, hogy a túlevés bűn. Elhiszed, amit a világ mond a túlevésről. Elhiszed, hogy a valódi probléma az, hogy rossz az önértékelésed, vagy beteg vagy. Visszautasítod azt a lehetőséget, hogy a cselekedeted bűn, ezért nem dicsőíti Istent. Bűn helyett gyengeségnek nevezed.

Meggyőzöd magad, hogy nem vagy a túlevés rabja, és akkor hagyod abba, amikor akarod. Be kell vallanod 136997843magadnak, hogy a túlevés rabságban tart. Jézus azt tanítja, hogy „Bizony, bizony mondom néktek, hogy aki bűnt cselekszik, a bűn szolgája" (Jn 8,34). Azt hiszed, hogy ura vagy az evési szokásaidnak, mindannyiszor, amikor egy új fogyókúrába vagy edzésprogramba kezdesz. Annak a megtévesztésnek az áldozatává válsz, hogy majd ez a terv fog megmenteni téged. Egy életet domináló bűnből való szabaduláshoz a Szentlélek szabadítása szükséges, szabaddá válj.

Túlevésed öröme csak rövid ideig tart, azonban az okozott kár hosszútávú. Úgy érzed, nem tudsz úrrá lenni sóvárgásodon. Engedsz a kísértésnek, majd újra és újra eszel. Látod, hogy növekszik a súlyod és a ruháid egyre szűkebbek. Depressziós vagy, mert nagyon nem tetszik, amit a tükörben látsz. Vérnyomásod veszélyes magasságokba szökik, és fájnak a térdeid, amikor megpróbálsz felgyalogolni a lakásodig vezető lépcsőn. Ennek ellenére újra sok-sok ételt tömsz magadba, és nem jön a megkönnyebbülés, amit keresel.

Túleszed magad, amikor senki sem lát. Ha a túlevés uralja életedet, akkor a külső viselkedésedet megpróbálod eltitkolni, elrejteni – zugevő leszel. Bűnöd elrejtése csak még mélyebbre visz, és nagyobb rabságba taszít. Meg kell értened és hinned kell, hogy a bűnvallásban erő van. „Valljátok meg azért egymásnak bűneiteket és imádkozzatok egymásért, hogy meggyógyuljatok. Nagy az ereje az igaz ember buzgó könyörgésének." (Jak 5,16)

6524-000125Tudod, hogy a túlevés elhomályosítja Jézus Krisztust az életedben, és botránkozást okoz másoknak. Bűnt elkövetni, miközben tudod, hogy tönkre teszed Jézus Krisztus üzenetét, még mélyebbre süllyeszthet a rabságban. Tudnod kell, hogy a túlevés mindenkire hatással van a környezetedben: házastársadra, gyerekeidre, munkatársaidra, még a meg nem tért rokonaidra és barátaidra is. Nem tudsz másokat inteni és biztatni a Krisztussal való járásra, ha tudatosan bűnt követsz el a jelenlétükben. Látják a tehetetlen küzdelmedet a túlevéssel, és lehet, hogy nem hiszik el Krisztus szabadító erejét.

Tudod, hogy Isten Igéje bátorít a bűn elhagyására és a szabadságra. Büszkeség és a lázadás van a problémád mélyén. Lehet, hogy már hosszabb ideje vagy keresztyén, és tudod, Istennek nem kedves a falánkságod. De te nem veszel Isten parancsáról tudomást, hogy dicsőítsd őt, amikor eszel: „Akár esztek tehát, akár isztok, bármi mást cselekesztek, mindent Isten dicsőségére tegyetek!" (1Kor 10,31). Visszautasítod, hogy Isten hűségében bízz, és elfogadd az általa biztosított menekülési utat: „Emberi erőt meghaladó kísértés még nem ért titeket. Isten pedig hűséges, és nem hagy titeket erőtökön felül kísérteni; sőt a kísértéssel együtt el fogja készíteni a szabadulás útját is, hogy el bírjátok azt viselni" (1Kor 10,13).

Tudod, hogy cselekedeteid (gondolataid, szavaid) nem tesznek hasonlóvá Jézus Krisztushoz.
Lelkiismereted vádol a bűn miatt. Tudod a szíved mélyén, hogy viselkedésed nem kedves az Úrnak, hiszen az igazi vágyad az, hogy önmagadnak kedveskedjél.

A túlevés nem függőség

Sokan, akiknek a túlevés problémát jelent, ételfüggőnek nevezik magukat, azt gondolva, hogy az étel függésében élnek. A szenvedélybetegség nem bibliai fogalom. A világ a szenvedélybetegség fogalmát azokra használja, akiket valamilyen anyag tart az irányítása alatt.
„Odaszánni vagy alárendelni magunkat valaminek negatív hatása ellenére" - hangzik az addikció az egyik lexikonból vett meghatározása. Azonban veszélyes a túlevést addikciónak nevezni, mivel ez aláássa a személyes bűnbánatot. Ha a probléma nem a bűn, akkor különböző elméletekben fogsz megoldást keresni, nem pedig Jézus Krisztus személyében.

A túlevés: bálványimádás

Az addikció bibliai megfelelője a bálványimádás. A túlevés bűne bálványimádás. A bálványimádás a teremtett dolgok imádása és tisztelete a Teremtő helyett. Gyomrodat és étvágyadat imádod, miközben ételekben dúskálsz. Jobban vágysz az ételre, mint Teremtődre. A probléma nem feltétlenül az étel, amit elfogyasztasz, hanem hogy kit imád a szíved. Mielőtt megszabadulhatnál a falánkság bűnéből, el kell ismerned, hogy bálványimádó vagy. Ha leleplezed, megbánod bűnödet, add oda magad, szíved Jézus Krisztusnak. Megalapozott a belső reményed, hogy ha elfordulsz a hamis istenektől, és Jézusnak alárendeled az életedet, ő meg tudja bocsátani bűneidet, és meg tud szabadítani a túlevés bűnéből.

Isten kegyelme képessé tesz bennünket a változásra

„Ne uralkodjék tehát a bűn a ti halandó testetekben, hogy engedelmeskedjetek kívánságainak. Tagjaitokat se 82842283adjátok oda a bűn szolgálatára, hogy a gonoszság fegyvereivé legyenek. Hanem adjátok oda magatokat az Istennek, mint akik a halálból életre keltetek. Tagjaitokat is adjátok át az igazság fegyvereiként az Istennek. Hiszen a bűn nem fog uralkodni rajtatok, mert nem a törvény, hanem a kegyelem uralma alatt éltek." (Róm 6,12-14)

Ez az igeszakasz arra figyelmeztet bennünket, hogy térjünk meg a túlevés bűnéből, és reménységet ad arra, hogy Isten hatalma meg tud bennünket változtatni. Engedelmes hívő emberek mértékletessége bizonyítja, hogyan tesz képessé Isten kegyelemmel teljes ereje a túlevésből való szabadulásra, és erőt ad egy fegyelmezett, ámde szabad életre.

Hozzászólások  

 
#1 Gálová Eva 2014-01-30 15:07
A túlevéssel ellentétben a kevesebb étel, amit az ember a fogyokurához alkalmaz- az nem bun ?
 
 
#2 Kristóf 2014-01-31 22:17
Miért lenne bűn? A kérdés itt sokkal inkább a motiváció, a kívánságaink/vágyaink, a szívünk legmélye - ezt kell megvizsgálni.

Ha valaki tényleg túlsúlyos, vagy túl nagy a hasa, stb. az teljesen normális, hogy az optimális testsúlyhoz/testalkathoz szeretne közelíteni. Más kérdés, hogy ha az ember olyan életmódot élne, amire Isten alapvetően teremtette, tehát meglenne a napi kellő mozgás, akkor ehetne nyugodtan (mértékkel persze), nem lenne probléma az elhízás, mert úgyis lemozogná napközben.

Ma ezt lehet kompenzálni sportolással és/vagy fogyókúrával, csak ne csapjon át a másik végletbe, amikor már az optimális alá csökkenti valaki a testsúlyát. Ennek az oka többnyire talán az önmagával való elégedetlenség, azt hiszi magáról, hogy másik megvetik emiatt, nem fogadják el, nem menő, stb. tehát hiúság, ami már bűn.
 
 
#3 Gálová Eva 2014-02-05 13:58
Az alkohol utáni vágy is túlevásvágy, nem ?
 
 
#4 Szabo Gabor 2014-02-21 23:54
Elsosorban ne keverjuk a koverseget a falanksaggal,nem minden kover falank,van aki betegseg miatt kover .A falanksag egyenlo rest hasak,vagy akiknek hasok az Istenok, semmi se szamit csak mindent betolteni a bendobe.Szeretnem latni milyen erzessel tudna egy falank jo etvaggyal enni afrikai ehezo gyerekek kozott,abojt viszont se nem bun es meg egeszseges is hajra mindenki....
 

Tájékoztatjuk honlapunk látogatóit, hogy a megjelent írásokhoz megszűnt a hozzászólás lehetősége. Kérjük szíves megértésüket!
(a Biblia Szövetség vezetősége)

Filmismertető

Tegnap éjjel (Last Night)
2012. máj. 21. hétfő
színes, szinkronizált amerikai-francia dráma, 93 perc hazai bemutató: 2012. május 24. Dráma nem...
Élve eltemetve (Buried)
2011. máj. 16. hétfő
  16 éven aluliaknak nem ajánlott!   Ha rettegsz a bezárt, szűk helyeken, akkor az...
Két nap, egy éjszaka
2014. október 27. hétfő
Néha rájössz, mekkora kincs van a birtokodban, mielőtt még elveszítenéd. A belga Jean-Pierre...
Foxcatcher
2015. január 29. csütörtök
Ezúttal nincs könnyű dolga a mozirajongóknak, hiszen sok izgalmas...
A Mester
2013. máj. 11. szombat
„Ha rájössz, hogyan kell Mester nélkül élni, aki segít eligazodni az életben, akkor ígérd meg,...
A hallgatás törvénye (Winter's Bone)
2011. máj. 20. péntek
A napokban gondolkoztam el rajta, vajon mi lehet Dolly Ree-vel, mert még most is elevenen él...
Pénzcsináló (Moneyball)
2011. december 13. kedd
színes, feliratos, amerikai filmdráma, 133 perc, 2011 Vajon beülnek-e a hazai mozilátogatók egy...
Biutiful
2011. október 14. péntek
színes, feliratos, spanyol-mexikói filmdráma, 2009 148 perc, 16 éven felülieknek A mexikói...
Éjfélkor Párizsban (Midnight in Paris)
2011. november 21. hétfő
színes, feliratos, spanyol-amerikai romantikus vígjáték, 94 perc, 2011 Az 1920-as évek irodalmi...
Gravitáció
2013. október 11. péntek
Ha a filmtörténelemben érdemes volt valaha filmet 3D-ben készíteni, akkor a Gravitáció bizonyosan...

Könyvismertető

A viskó
2011. január 13. csütörtök
A Biblia Szövetség Fontos kérdések előadássorozatának 2010 decemberi rendezvényén Istent is lehet...
Egy guru halála
2013. január 04. péntek
Az író a gyermekkora bemutatásával kezdi a könyvet, valós és tényszerű képet festve a...
Véletlenül milliárdos
2010. november 16. kedd
A közösségi háló (The Social Network) c. film bemutatójának másnapján tartotta...
Fűtő Róbert: Béküljünk ki! ...de hogyan?
2013. november 04. hétfő
A legtöbb keresztyén könyv azt mutatja be, hogy milyennek kellene lennie a jól működő keresztyén...
Társtaláló
2012. december 13. csütörtök
Egy fiú, aki 18 évesen lemondott az addig bevett szokásként gyakorolt randevúzgatásról, 5 évvel...
12 dolog, amit jó lett volna tudni az esküvőm előtt
2013. október 07. hétfő
A napokban olvastam egy cikket a magyarországi válások számáról. Megdöbbentő számadatok állnak...
Búcsú a randevúktól
2013. február 12. kedd
Ritkán lehet olvasni ennyire őszinte és hiteles vallomást, bizonyságtételt. A címmel ellentétben...
Reflektorfényben a túlevés
2013. június 03. hétfő
„Isten a falánkságot (más szóval a túlevést) bűnnek tartja: 'Mert a dőzsölő és a falánk...

Képek

SlideshowFx Picasa Widget for Joomla!
Copyright © 2010 www.OopsTouch.com

Cikkajánló Biblia és Gyülekezet folyóiratunkból

Mi történt nagypénteken?

Ugyanarról az eseményről többféleképpen lehet beszámolni, attól függően, hogy mennyit lát és ért belőle az ember. Lehet egészen felszínesen is, lehet élményszerűen, korrekt-objektív módon, vagy úgy, hogy a szemlélő érti az összefüggéseket is, ismeri a háttér-információkat, és nem csak jelenségeket észlel, hanem a lényeget látja.

A nagypénteki eseményekről is ugyanígy többféle beszámoló készült.

A hiszékenység csapdái

Mai világunk egyre hangosabban, és egyre több mindent próbál eladni nekünk. Ha a tévét nézzük, vagy egy-egy napilapot olvasunk, (de még a keresztyén folyóiratokra, újságokra is igaz), hogy telis tele van nélkülözhetetlennek beállított árúk kínálatával. Mindig hangosabb reklámok özöne vesz minket körül a divat, a háztartás, az elektronika, a szórakozás és még inkább a gyógyászat témakörében. Egyre nehezebben tudunk ezek között eligazodni, és sokszor egy-egy kínálatnak be is ugrunk. Majd pedig vagy felfedezzük, hogy hitetés áldozatai lettünk, vagy nem, és az így szerzett nagyszerű cikkek, módszerek, életmódi tanácsok rabszolgáivá válunk; sőt apostolaivá lépünk elő. Sajnos, a keresztyén gyülekezetekben is gyakran találkozunk a legkülönbözőbb gyógyhatású csodaszerek elkötelezett apostolaival és terjesztőivel.

A hazaszeretet, mint kötelesség

A protestáns gondolkodók kimerítően tanítottak a nemzetről, a hazáról, és ezt mindig úgy tették, hogy közben felmutatták azt az isteni gondoskodó szeretetet és áldást, amit a bűnbe esett ember számára a haza ma is jelent.

Megtanulhatjuk tőlük, hogy a haza egyrészt közösség, ami szociális biztonságot nyújt: gondoskodást az elesett emberről, a rászorulóról, s emellett a nemzet tagjainak egymást építő közösségi kapcsolata is virágzik. De olyan különleges élettér is a haza, ahol az egyéniség kiteljesedhet. A haza védelmet is jelent a külső és belső veszéllyel szemben.

Mindezekkel Isten megakadályozta azt a tragédiát, hogy a bűneset miatt elszabadult indulatok után az emberiség történelme teljes káoszba süllyedjen. Készített tehát az Úr az embereknek hazát, olyat, amiben megtartott valamit abból, amit az Éden jelenthetett volna számukra.

Reformátusok a nehéz időkben

(Megújulási kísérletek a magyarországi református egyházban a II. világháború után)

Az I. világháború és Trianon traumája után eszmélődő magyar reformátusság a misszió és evangélizáció végzésében kereste és látta a kibontakozás, a talpra állás legfontosabb eszközét, így ez a szolgálat különösképpen is fontos szerepet kapott az egyház életében. Ez részben sikerült is, ám alig múlt el néhány évtized, amikor ismét padlóra került az ország. A II. világháború szörnyűségei és az ezt követő időszak gazdasági-politikai válsága azonban újabb lendületet adott a korábbi kezdeményezéseknek, s ennek köszönhetően a felelős egyházi vezetőket ismét foglalkoztatni kezdte a belmissziói munka kérdése.

Szegénység a keresztyén gyülekezetekben

Hazánk lakosságának jelentős része küzd anyagi jellegű problémákkal. Kétségtelen, hogy a szegénység megjelent és egyre inkább jelen lesz közösségeinkben, gyülekezeteinkben is. Kell-e segítenünk az ilyen helyzetbe került hívő testvéreknek, rászoruló gyülekezeti tagoknak vagy a hozzánk forduló embereknek? – fogalmazódik meg sok emberben a kérdés. Tudjuk, hogy több gyülekezetben is működik szervezett gyülekezeti diakónia. Máshol azonban – nem feltétlenül az önzetlen keresztyéni szeretettől indíttatva, sokkal inkább a jelentős anyagi haszon reményében – szerveznek nyereségorientált szeretetszolgálati tevékenységet. Vagyis, a szeretetből fakadó diakónia csak álca, valójában a pénzhiány megoldására szolgáló erőfeszítés. Ennek, a nem szeretetből fakadó diakóniának egyetlen alternatívája az Úr iránti és a testvéri-felebaráti szeretetből fakadó szeretetszolgálat lehet, aminek mintáját a Szentírásban találjuk meg.

A Biblia és az egyházak

A keresztyén egyházakban újra és újra fellángolt a vita arról, hogy minek tekintsék a Bibliát: Isten szavának vagy csak egy olyan könyvnek, amiben benne van az Isten szava? Minden állítása igazságnak tekinthető, vagy csakis a megváltást érintő kérdésekben megbízható? Egy szinten áll más vallások alapirataival, vagy felülmúlja azokat?

A továbbiakban azt szeretnénk kedves Olvasóinknak bemutatni, hogy ebben a fontos kérdésben mit tanítanak a különféle keresztyén egyházak, illetve hogyan tükröződik az egyházak Bibliáról vallott felfogása hitvallásaikban.

A törvényt betöltötte

„Ne gondoljátok, hogy jöttem a törvénynek vagy a prófétáknak eltörlésére. Nem jöttem, hogy eltöröljem, hanem inkább, hogy betöltsem." (Mt 5,17)

Jézus Krisztus többször is tanított életének, szolgálatának céljáról. A hegyi beszéd nagy ívű gondolatai között a fenti ige világítja meg Krisztus jövetelének jelentőségét. Tanítása az újdonság erejével hatott hallgatóira, és a sokaság álmélkodott azon, mert „úgy tanította őket, mint akinek hatalma van, és nem úgy, mint az írástudók".

Miként viszonyul Jézus és tanítása az ószövetségi törvényhez? Esetleg Jézus szokatlan gondolatai hatályon kívül helyezték a régi törvényt, és attól független, gyökerestől új tant és kegyességet léptettek életbe?

Megtörtént?

Azok, akik évek óta olvassák az újságokat, nézik a tv műsorait, és hallgatják a rádióadásokat, egyre gyakrabban teszik fel azt a kérdést, hogy amiről ezekből értesülnek, az valóban megtörtént? Hiszen néhány nap múlva ugyanabból a hírforrásból az ijesztő hírek, hitelesnek tűnt történetek cáfolatával is rendszeresen találkoznak.

Valószínű, hogy a hírszerkesztők közül kevesen gondolnak arra, hogy ez a lassan megszokottá váló jelenség egyre bizonytalanabb légkört teremt a társadalomban, aminek következménye az a nagyon gyakran használt megállapítás, hogy ma már nem lehet hinni senkinek, illetve semmiféle ténynek.

Ami karácsonyi igehirdetéseinkből kimarad

Legelőször le kell szögeznünk, hogy a címbeli kijelentés nem teológiai vád: nem rossz írásmagyarázókról és figyelmetlen igehirdetőkről lesz szó a későbbiekben. Nem hiba az, hogy karácsonykor nem arról szólunk, akire előadásom utal majd, hanem Jézus Krisztusról. Mert karácsony az ő ünnepe. Az Ige lett testté, halljunk tehát róla, a Krisztusról minél többet! Erre számít és készül a gyülekezet is, amikor beül a padokba. Csak a nagyapámtól hallott legátustörténet szereplője lepődött meg, amikor a maga számára felfedezte a nagy újdonságot. Felolvasta a karácsonyi történetet a jászolbölcsőről, a betlehemi pásztorokról és az angyalról: „... hirdetett nékik nagy örömet, mert született a megtartó, aki..." – és itt, a bibliaolvasás közben lapoznia kellett; s mivel összeragadtak a lapok, ezért többször ismételte: „született a megtartó, aki". Amíg végül, sikeres lapozás után diadalmasan megtalálta: – az Úr Krisztus!

A találkozás öröme

A feltámadott Krisztussal való találkozás mindenkinek nagy örömöt jelentett. Az asszonyok „félelemmel és nagy örömmel" futottak, hogy megvigyék a feltámadás hírét a tanítványoknak. Amikor Jézus először megjelent az övéinek, „megörültek a tanítványok, hogy látják az Urat" (Jn 20,20). És azóta is minden Jézusban hívő embernek öröm, ha csendben őrá figyelhet, vele a hit által együtt lehet.

A mártír misszionárius

(Molnár Máriára emlékezve)

Szülővárosa és a külmissziói munka támogatói a közelmúltban Várpalotán emlékeztek a 125 éve született Molnár Máriára, a magyar református egyház misszionáriusára, aki Pápua Új-Guinea partjainál, a tengeren halt mártírhalált. Az 1950-ben Mánusz szigetén felállított síremlék őrá és a szigeten működő német evangélikus misszió II. világháborúban mártírhalált halt társaira emlékeztet. A japán katonák mintegy húsz misszionáriust és ugyanennyi német, a Bismarck-szigeteken maradt polgári lakost végeztek ki brutálisan 1943. március 16-án, az Akakize torpedóromboló fedélzetén. Közöttük volt Molnár Mária misszionáriusnő is, aki tizenöt évet töltött a pápuák között.

Alapítsunk új egyházat?

A reformáció emléknapjához közeledve a protestáns egyházak felsorolják azokat az érveket, kritikai megjegyzéseket, amelyekkel igazolni akarják létjogosultságukat. Ilyenkor elhangzik az ún. nyugati (római), ill. keleti (bizánci) keresztyénség kritikája, azzal a magabiztossággal, amiből kitűnik, hogy mi, protestánsok különbek vagyunk.

Lelki gyengeség - Isten közelségének hiánya

„Engedelmeskedjetek azért az Istennek, de álljatok ellen az Ördögnek, és elfut tőletek. Közeledjetek az Istenhez, és ő közeledni fog hozzátok. Tisztítsátok meg a kezeteket, ti bűnösök, és szenteljétek meg a szíveteket, ti kétlelkűek." (Jak 4,7-8) Arról olvastunk most, hogy valaki ellenáll az Ördögnek, és az elfut tőle.

Az 1956-os eseményekkel kapcsolatos filmet néztünk meg a családdal közösen. Megrázott bennünket, hogy a hősök elpusztultak a mérhetetlen túlerővel szemben, és ügyük is elveszett. Visszagondolva, milyen furcsa lenne úgy megrendezni ezt a filmet, hogy a fegyvertelen emberek elől a tankok „elszaladnak". Pedig itt és most hasonló biztatásról olvasunk: álljatok ellent, és az ellenség el fog futni! Milyen fantasztikus erő, óriási hatalom kellene ahhoz, hogy a túlerőben lévő ellenség elfusson.

Mi történt húsvétkor?

Jonathan Edwards neves teológus szerint a történelem értelmezésénél a nem látható szempontokat is figyelembe kell vennünk. Ezt nevezi meta-narrativának, azaz a földi eseményt a vele azonos időben történő mennyei és a pokolbeli történésekkel együtt kell vizsgálni. M is ezt próbáljuk tenni, amikor a következőkben húsvét titkát kutatjuk.

Legjobb befektetés: a továbbadás

Tanúi és részesei vagyunk annak, hogy a szegénység és a gazdagság között egyre nagyobb szakadék tátong. Ezt a szakadékot áthidalandó, sok szegény ember mégis azt a látszatot igyekszik kelteni, mintha gazdag volna. Mindezidáig virágzott a hitelpiac, ami hozzásegítette a nincsteleneket ahhoz, hogy gazdagnak látszanak. Hasonlóan népszerűek a szerencsejátékok, ahol néhány tipp, vagy ügyes kártyaforgatás ígér gyors meggazdagodást. Alapvetően járja át korunkat ez a sóvárgás a többre, fényesebbre és korlátok nélküli szabadságra. Ezenközben arról sem hallgathatunk, hogy roppant lelki sötétség és erkölcsi nihil uralkodik a szívekben.

Kövess minket facebookon!