Üdvözlünk a Biblia Szövetség Egyesületnél! Kövess Facebookon facebook 161, iratkozz fel RSS-re feed1, olvasd német de flag1 vagy angol EN Flag1 nyelvű összefoglalóinkat!

www.bibliaszov.hu

Programok

nov.
25

nov. 25. 10:00 - 17:00

dec.
9

dec. 9. 9:00 - 17:00

dec.
29

16:00 dec. 29. - 10:00 jan. 1.

dec.
31

18:00 dec. 31. - 10:00 jan. 1.

Phillips kapitány

Captain Phillips s2013-ban sorra mutatták be az izgalmasabbnál izgalmasabb túlélő drámákat a rangos nemzetközi filmfesztiválokon. Paul Greengrass rendező a New York-i mustrát választotta legújabb filmje, a Phillips kapitány premierjének helyszínéül. Már a hazai mozikban is láthatjuk a megtörtént eseményen alapuló filmet.

A katartikus végkifejletet szinte mindenki ismeri, hiszen néhány évvel ezelőtt a kalózdráma eseményeit percről percre tudósította a világsajtó. A film ennek ellenére játékidejének mind a 134 perce alatt lebilincselő marad, sőt a végére még meglepetést is tartogat.

2009. április 8-án egy 4 fős, rosszul megszervezett szomáliai kalózcsapat hatalmába kerítette az amerikai zászló alatt közlekedő dán teherhajót, a 17 ezer tonnás Maersk Alabamát. A hajót, amit a washingtoni védelmi minisztérium kereskedelmi partnere, a Maersk vállalat üzemeltetett, fedélzetén 21 amerikaival, a szomáliai Puntland partjai közelében rabolták el. A kalózok Richard Phillips kapitányért és a hajóért valószínűtlenül magas váltságdíjat kértek. A kalóztámadás végére az amerikai haditengerészet elit alakulata tett pontot.

A film annak ellenére, hogy használja az amerikai álomgyár minden kötelező elemét, és többször figyelmen kívül hagyja a valóságot (Phillips kapitányt hősként mutatja be, pedig részben az ő konokságának és arroganciájának a következménye volt, hogy legénysége bajba került, ami miatt be is perelték a dán vállalattal együtt; a szomáliaiak vezetője, Muse, hivatásszerű kalózkodása során több ember haláláért felelős, ma börtönben ül, ahol többször öngyilkosságot kísérelt meg, és még sorolhatnánk) mégis figyelemre méltó alkotás, és kiváló alapja lehet egy filmklub vagy akár egy társaság közös beszélgetésének. Érdemes megvizsgálni, vajon mi a célja a rendezőnek a valóság „módosításával"? Miért és hogyan akar hatni a gondolkodásunkra az „álomgyári filozófia" közvetítésével? Vagy egyszerűen csak szórakoztatni akar? Talán az egész film pusztán Tom Hanks jutalomjátéka?

Phillips kapitány (Tom Hanks) mielőtt hajóra szállt, tudta, hogy veszélyes vizekre evez. Rendkívül nagy figyelmet fordít a Captain P pirateshajó biztonsági előírásaira, és alig várja, hogy a szállítmányt biztonságosan célba juttatva a legrövidebb idő alatt hazatérjen. De sorsa másként alakult. Rémülten veszi észre, hogy két motorcsónak közelít a nehezen mozgó, korlátozott manőverezési lehetőségekkel rendelkező Alabamához. Nem sokat tehetnek a fürge lélekvesztőkkel szemben. Az ijesztően hánykolódó tenger hullámai miatt az egyik kéretlen látogató visszafordul, de a másik kitart, és négy felfegyverezett szomáliai feljut a fedélzetre, ahol nincsenek fegyverek. A személyzet minden rendelkezésére álló eszközzel küzd az életben maradásáért. Közben egyre izgalmasabb macska-egér játék tanúi lehetünk, és megismerjük Phillips kapitány és ellenfele, a szomáliai Muse gyengeségeit. Először úgy tűnik, a kalózok előnye leginkább abban van, hogy képesek és hajlandóak ölni, ha arra kerül a sor, ám a történet alakulása során kiderül, hajlandóak meghalni is. A két kapitány összjátéka és egyben ellentéte adja a mozi legjobb jeleneteit, hiszen bennük két világ csap össze: az amerikai és az afrikai.

Phillips kapitányt született hősnek látjuk, pedig valójában teljesen hétköznapi figura, aki váratlanul drámai helyzetbe kerül, és a rendkívüli helyzetre rendkívüli módon reagál. Tom Hanks évek óta nem nyújtott ilyen briliáns alakítást. A kalózok megegyezésre hajló vezetőjét egy szomáliai menekült, Barkhad Abdi alakítja, remekül, pedig életében először láthatja a nézőközönség a filmvásznon. Húsz évvel ezelőtt, amikor még kisfiú volt, a családja elmenekült Szomáliából, majd Minneapolisban telepedtek le. Ezután történt, hogy egy hirtelen ötlettől vezérelve 2009-ben jelentkezett a Phillips kapitány szerepválogatására. Az újdonsült színész a hollywoodi sztár tökéletes ellentéte: Miközben Hanks karakteréről fokozatosan leolvad mindenféle sallang, és végül csak a legbelső mag marad, addig Barkhad Abdi egyre sokszínűbbé válik: a kezdeti egysíkú figurából végül egy komplex személyiség lesz, aki rádöbben, mennyire messzire ment és hová ragadtatta el magát. A rendező szándékának megfelelően a „gonoszok" is ugyanolyan emberközelivé válnak, mint maga a főhős, és szinte valamennyien elnyerik szimpátiánkat anélkül, hogy egyetértenénk a döntéseikkel. Nem kéri tőlünk a rendező, hogy felmentsük a 21. századi kalózokat, de azt elvárja, hogy nézzünk a dolgok mögé.

Captain P pirates2Nem, Greengrass nem mentesíti a tengeri rablókat erőszakos és törvénytelen akciójuk felelőssége alól. Arra figyelmezteti a nézőt, nehogy áldozatává váljon annak a közkeletű hozzáállásnak, hogy nincs választási lehetőség, nincs kiút, mert választás minden élethelyzetben van.

Greengrass rendezett már izgalmas filmeket, közöttük a legismertebb és legnépszerűbb A Bourne csapda és A Bourne-ultimátum, valamint a rémisztően valóságos United 93, amelyik a 2001. szeptember 11-én történt terrortámadás emlékére készült. A kritikusok tetszését mégis elsősorban az észak-írországi eseményeket feldolgozó Véres vasárnap című filmjével vívta ki 2002-ben.

A rendező egyik nagy erőssége, ami tőle már szinte természetes, a dokumentarista kézi kameramozgások, (operatőre Barry Ackroyd), a feltűnően szemcsés képek, ami az elején először túl soknak tűnik és idegesítő, de ahogy nő a feszültség egyre indokoltabbnak látszik.

A film nem könnyed sétahajózásra hív, rendkívül feszült, és kétségtelenül sok trágár szó is elhangzik benne. A gyilkos erőszak sem ritka, de közben elképesztő bátorságnak is szemtanúi vagyunk. A legénység nem adta meg könnyen magát, végül még a gépházban is kénytelenek voltak elbarikádozni magukat. A parancsnoki hídon egyedül Phillips kapitány maradt, és amikor már nincs más kiút, legénysége szabadságáért cserébe önként ajánlkozik túsznak.

 

 

Phillips kapitány

(Captain Phillips)

színes, feliratos, amerikai filmdráma, 134 perc, 2013.

(16 éven felülieknek)

rendező: Paul Greengrass

forgatókönyvíró: Billy Ray

zeneszerző: Henry Jackman

operatőr: Barry Ackroyd

producer: Dana Brunetti, Michael De Luca, Scott Rudin

vágó: Christopher Rouse

szereplők:

Tom Hanks (Richard Phillips kapitány)

Catherine Keener (Andrea Phillips)

Max Martini (SEAL parancsnok)

Michael Chernus (Shane Murphy)

Barkhad Abdi (Muse)

Chris Mulkey (John Cronan)

Corey Johnson (Ken Quinn)

David Warshofsky (Mike Perry)

 

 

Tájékoztatjuk honlapunk látogatóit, hogy a megjelent írásokhoz megszűnt a hozzászólás lehetősége. Kérjük szíves megértésüket!
(a Biblia Szövetség vezetősége)

Filmismertető

A hallgatás törvénye (Winter's Bone)
2011. máj. 20. péntek
A napokban gondolkoztam el rajta, vajon mi lehet Dolly Ree-vel, mert még most is elevenen él...
Tegnap éjjel (Last Night)
2012. máj. 21. hétfő
színes, szinkronizált amerikai-francia dráma, 93 perc hazai bemutató: 2012. május 24. Dráma nem...
Pi élete
2013. január 09. szerda
A film a mozi csúcstechnológiájával alkotott csodavilág, lélegzetelállító látványosság. A...
Gravitáció
2013. október 11. péntek
Ha a filmtörténelemben érdemes volt valaha filmet 3D-ben készíteni, akkor a Gravitáció bizonyosan...
Fertőzés (Contagion)
2011. október 26. szerda
színes, magyarul beszélő, amerikai sci-fi dráma, 106 perc, 2011 A Fertőzés című film leginkább a...
A közösségi háló (The Social Network)
2010. november 05. péntek
Akinek van 500 millió barátja, az biztos szerez néhány ellenséget is. 2010. november 11-én...
A Mester
2013. máj. 11. szombat
„Ha rájössz, hogyan kell Mester nélkül élni, aki segít eligazodni az életben, akkor ígérd meg,...
Foxcatcher
2015. január 29. csütörtök
Ezúttal nincs könnyű dolga a mozirajongóknak, hiszen sok izgalmas...
Amerika Kapitány: az első bosszúálló
2011. augusztus 18. csütörtök
(Captain America: The First Avenger)színes, magyarul beszélő, amerikai sci-fi akciófilm Az...
A király beszéde (The King's Speech)
2011. január 28. péntek
A plakát alapján a film nem lesz több –  vélték először az angolok –  mint néhány órás...

Könyvismertető

Társtaláló
2012. december 13. csütörtök
Egy fiú, aki 18 évesen lemondott az addig bevett szokásként gyakorolt randevúzgatásról, 5 évvel...
Búcsú a randevúktól
2013. február 12. kedd
Ritkán lehet olvasni ennyire őszinte és hiteles vallomást, bizonyságtételt. A címmel ellentétben...
Reflektorfényben a túlevés
2013. június 03. hétfő
„Isten a falánkságot (más szóval a túlevést) bűnnek tartja: 'Mert a dőzsölő és a falánk...
A viskó
2011. január 13. csütörtök
A Biblia Szövetség Fontos kérdések előadássorozatának 2010 decemberi rendezvényén Istent is lehet...
Fűtő Róbert: Béküljünk ki! ...de hogyan?
2013. november 04. hétfő
A legtöbb keresztyén könyv azt mutatja be, hogy milyennek kellene lennie a jól működő keresztyén...
12 dolog, amit jó lett volna tudni az esküvőm előtt
2013. október 07. hétfő
A napokban olvastam egy cikket a magyarországi válások számáról. Megdöbbentő számadatok állnak...
Véletlenül milliárdos
2010. november 16. kedd
A közösségi háló (The Social Network) c. film bemutatójának másnapján tartotta...
Egy guru halála
2013. január 04. péntek
Az író a gyermekkora bemutatásával kezdi a könyvet, valós és tényszerű képet festve a...

Képek

SlideshowFx Picasa Widget for Joomla!
Copyright © 2010 www.OopsTouch.com

Cikkajánló Biblia és Gyülekezet folyóiratunkból

Legjobb befektetés: a továbbadás

Tanúi és részesei vagyunk annak, hogy a szegénység és a gazdagság között egyre nagyobb szakadék tátong. Ezt a szakadékot áthidalandó, sok szegény ember mégis azt a látszatot igyekszik kelteni, mintha gazdag volna. Mindezidáig virágzott a hitelpiac, ami hozzásegítette a nincsteleneket ahhoz, hogy gazdagnak látszanak. Hasonlóan népszerűek a szerencsejátékok, ahol néhány tipp, vagy ügyes kártyaforgatás ígér gyors meggazdagodást. Alapvetően járja át korunkat ez a sóvárgás a többre, fényesebbre és korlátok nélküli szabadságra. Ezenközben arról sem hallgathatunk, hogy roppant lelki sötétség és erkölcsi nihil uralkodik a szívekben.

Mi történt húsvétkor?

Jonathan Edwards neves teológus szerint a történelem értelmezésénél a nem látható szempontokat is figyelembe kell vennünk. Ezt nevezi meta-narrativának, azaz a földi eseményt a vele azonos időben történő mennyei és a pokolbeli történésekkel együtt kell vizsgálni. M is ezt próbáljuk tenni, amikor a következőkben húsvét titkát kutatjuk.

Megtörtént?

Azok, akik évek óta olvassák az újságokat, nézik a tv műsorait, és hallgatják a rádióadásokat, egyre gyakrabban teszik fel azt a kérdést, hogy amiről ezekből értesülnek, az valóban megtörtént? Hiszen néhány nap múlva ugyanabból a hírforrásból az ijesztő hírek, hitelesnek tűnt történetek cáfolatával is rendszeresen találkoznak.

Valószínű, hogy a hírszerkesztők közül kevesen gondolnak arra, hogy ez a lassan megszokottá váló jelenség egyre bizonytalanabb légkört teremt a társadalomban, aminek következménye az a nagyon gyakran használt megállapítás, hogy ma már nem lehet hinni senkinek, illetve semmiféle ténynek.

Igyekezzetek a város jólétén!

(Megújulás a fáradozásban)

„... igyekezzetek a város jólétén..., könyörögjetek érte..., mert annak jóléte lesz a ti jólétetek!" (Jer 29,7)

Bár a bibliai idézet a babiloni fogságban élő zsidók számára küldött prófétai üzenet, ez csak még jobban megerősít bennünket abban a látásban, hogy Istennek kifejezett akarata a keresztyének munkálkodása városuk, országuk és a világ jólétén.

A mártír misszionárius

(Molnár Máriára emlékezve)

Szülővárosa és a külmissziói munka támogatói a közelmúltban Várpalotán emlékeztek a 125 éve született Molnár Máriára, a magyar református egyház misszionáriusára, aki Pápua Új-Guinea partjainál, a tengeren halt mártírhalált. Az 1950-ben Mánusz szigetén felállított síremlék őrá és a szigeten működő német evangélikus misszió II. világháborúban mártírhalált halt társaira emlékeztet. A japán katonák mintegy húsz misszionáriust és ugyanennyi német, a Bismarck-szigeteken maradt polgári lakost végeztek ki brutálisan 1943. március 16-án, az Akakize torpedóromboló fedélzetén. Közöttük volt Molnár Mária misszionáriusnő is, aki tizenöt évet töltött a pápuák között.

Mi történt nagypénteken?

Ugyanarról az eseményről többféleképpen lehet beszámolni, attól függően, hogy mennyit lát és ért belőle az ember. Lehet egészen felszínesen is, lehet élményszerűen, korrekt-objektív módon, vagy úgy, hogy a szemlélő érti az összefüggéseket is, ismeri a háttér-információkat, és nem csak jelenségeket észlel, hanem a lényeget látja.

A nagypénteki eseményekről is ugyanígy többféle beszámoló készült.

A törvényt betöltötte

„Ne gondoljátok, hogy jöttem a törvénynek vagy a prófétáknak eltörlésére. Nem jöttem, hogy eltöröljem, hanem inkább, hogy betöltsem." (Mt 5,17)

Jézus Krisztus többször is tanított életének, szolgálatának céljáról. A hegyi beszéd nagy ívű gondolatai között a fenti ige világítja meg Krisztus jövetelének jelentőségét. Tanítása az újdonság erejével hatott hallgatóira, és a sokaság álmélkodott azon, mert „úgy tanította őket, mint akinek hatalma van, és nem úgy, mint az írástudók".

Miként viszonyul Jézus és tanítása az ószövetségi törvényhez? Esetleg Jézus szokatlan gondolatai hatályon kívül helyezték a régi törvényt, és attól független, gyökerestől új tant és kegyességet léptettek életbe?

Szegénység a keresztyén gyülekezetekben

Hazánk lakosságának jelentős része küzd anyagi jellegű problémákkal. Kétségtelen, hogy a szegénység megjelent és egyre inkább jelen lesz közösségeinkben, gyülekezeteinkben is. Kell-e segítenünk az ilyen helyzetbe került hívő testvéreknek, rászoruló gyülekezeti tagoknak vagy a hozzánk forduló embereknek? – fogalmazódik meg sok emberben a kérdés. Tudjuk, hogy több gyülekezetben is működik szervezett gyülekezeti diakónia. Máshol azonban – nem feltétlenül az önzetlen keresztyéni szeretettől indíttatva, sokkal inkább a jelentős anyagi haszon reményében – szerveznek nyereségorientált szeretetszolgálati tevékenységet. Vagyis, a szeretetből fakadó diakónia csak álca, valójában a pénzhiány megoldására szolgáló erőfeszítés. Ennek, a nem szeretetből fakadó diakóniának egyetlen alternatívája az Úr iránti és a testvéri-felebaráti szeretetből fakadó szeretetszolgálat lehet, aminek mintáját a Szentírásban találjuk meg.

A Biblia és az egyházak

A keresztyén egyházakban újra és újra fellángolt a vita arról, hogy minek tekintsék a Bibliát: Isten szavának vagy csak egy olyan könyvnek, amiben benne van az Isten szava? Minden állítása igazságnak tekinthető, vagy csakis a megváltást érintő kérdésekben megbízható? Egy szinten áll más vallások alapirataival, vagy felülmúlja azokat?

A továbbiakban azt szeretnénk kedves Olvasóinknak bemutatni, hogy ebben a fontos kérdésben mit tanítanak a különféle keresztyén egyházak, illetve hogyan tükröződik az egyházak Bibliáról vallott felfogása hitvallásaikban.

Gyermeknevelés - fegyelem és engedés

Ha Isten gyermekekkel ajándékozott meg, akkor azt a különleges missziói küldetést is adta, hogy a szeretet, gondoskodás, tanítás és nevelés nyelvén vigyük őket közelébe. A szülők gyermekeik iránti kapcsolatában is Isten lénye kell, hogy kiábrázolódjon.

A kisgyermek apját, anyját mindenhatónak gondolja, minden bújával-bajával hozzá szalad, az átélt szeretet, védelem, gondoskodás Isten tulajdonságait körvonalazza számára. A pozitív szülőélmények a későbbiekben jelentősen hozzájárulnak ahhoz, hogy bizalommal várja a fentről jövő segítséget – immár a Mindenhatótól.

Mit jelent az Urat hordozni a családban?

Reformátusok a nehéz időkben

(Megújulási kísérletek a magyarországi református egyházban a II. világháború után)

Az I. világháború és Trianon traumája után eszmélődő magyar reformátusság a misszió és evangélizáció végzésében kereste és látta a kibontakozás, a talpra állás legfontosabb eszközét, így ez a szolgálat különösképpen is fontos szerepet kapott az egyház életében. Ez részben sikerült is, ám alig múlt el néhány évtized, amikor ismét padlóra került az ország. A II. világháború szörnyűségei és az ezt követő időszak gazdasági-politikai válsága azonban újabb lendületet adott a korábbi kezdeményezéseknek, s ennek köszönhetően a felelős egyházi vezetőket ismét foglalkoztatni kezdte a belmissziói munka kérdése.

Ami karácsonyi igehirdetéseinkből kimarad

Legelőször le kell szögeznünk, hogy a címbeli kijelentés nem teológiai vád: nem rossz írásmagyarázókról és figyelmetlen igehirdetőkről lesz szó a későbbiekben. Nem hiba az, hogy karácsonykor nem arról szólunk, akire előadásom utal majd, hanem Jézus Krisztusról. Mert karácsony az ő ünnepe. Az Ige lett testté, halljunk tehát róla, a Krisztusról minél többet! Erre számít és készül a gyülekezet is, amikor beül a padokba. Csak a nagyapámtól hallott legátustörténet szereplője lepődött meg, amikor a maga számára felfedezte a nagy újdonságot. Felolvasta a karácsonyi történetet a jászolbölcsőről, a betlehemi pásztorokról és az angyalról: „... hirdetett nékik nagy örömet, mert született a megtartó, aki..." – és itt, a bibliaolvasás közben lapoznia kellett; s mivel összeragadtak a lapok, ezért többször ismételte: „született a megtartó, aki". Amíg végül, sikeres lapozás után diadalmasan megtalálta: – az Úr Krisztus!

A hiszékenység csapdái

Mai világunk egyre hangosabban, és egyre több mindent próbál eladni nekünk. Ha a tévét nézzük, vagy egy-egy napilapot olvasunk, (de még a keresztyén folyóiratokra, újságokra is igaz), hogy telis tele van nélkülözhetetlennek beállított árúk kínálatával. Mindig hangosabb reklámok özöne vesz minket körül a divat, a háztartás, az elektronika, a szórakozás és még inkább a gyógyászat témakörében. Egyre nehezebben tudunk ezek között eligazodni, és sokszor egy-egy kínálatnak be is ugrunk. Majd pedig vagy felfedezzük, hogy hitetés áldozatai lettünk, vagy nem, és az így szerzett nagyszerű cikkek, módszerek, életmódi tanácsok rabszolgáivá válunk; sőt apostolaivá lépünk elő. Sajnos, a keresztyén gyülekezetekben is gyakran találkozunk a legkülönbözőbb gyógyhatású csodaszerek elkötelezett apostolaival és terjesztőivel.

A hazaszeretet, mint kötelesség

A protestáns gondolkodók kimerítően tanítottak a nemzetről, a hazáról, és ezt mindig úgy tették, hogy közben felmutatták azt az isteni gondoskodó szeretetet és áldást, amit a bűnbe esett ember számára a haza ma is jelent.

Megtanulhatjuk tőlük, hogy a haza egyrészt közösség, ami szociális biztonságot nyújt: gondoskodást az elesett emberről, a rászorulóról, s emellett a nemzet tagjainak egymást építő közösségi kapcsolata is virágzik. De olyan különleges élettér is a haza, ahol az egyéniség kiteljesedhet. A haza védelmet is jelent a külső és belső veszéllyel szemben.

Mindezekkel Isten megakadályozta azt a tragédiát, hogy a bűneset miatt elszabadult indulatok után az emberiség történelme teljes káoszba süllyedjen. Készített tehát az Úr az embereknek hazát, olyat, amiben megtartott valamit abból, amit az Éden jelenthetett volna számukra.

Alapítsunk új egyházat?

A reformáció emléknapjához közeledve a protestáns egyházak felsorolják azokat az érveket, kritikai megjegyzéseket, amelyekkel igazolni akarják létjogosultságukat. Ilyenkor elhangzik az ún. nyugati (római), ill. keleti (bizánci) keresztyénség kritikája, azzal a magabiztossággal, amiből kitűnik, hogy mi, protestánsok különbek vagyunk.

Kövess minket facebookon!