A weboldalon sütiket (cookies) használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A honlap további használatával Ön hozzájárulását adja a sütik használatához. Tudjon meg többet az oldalon használt sütikről.

Üdvözlünk a Biblia Szövetség Egyesületnél! Kövess Facebookon facebook 161, iratkozz fel RSS-re feed1, olvasd német de flag1 vagy angol EN Flag1 nyelvű összefoglalóinkat!

www.bibliaszov.hu

Programok

jan.
25

jan. 25. 10:00 - 15:30

febr.
9

febr. 9. 17:00 - 19:00

febr.
15

febr. 15. 9:00 - 17:00

febr.
29

febr. 29. 10:00 - 15:30

Ne engedj el! (Never Let Me Go)

neengedj1Soha nem fogod elfelejteni. Ha először, úgy érzed, hidegen hagy a történet, ez az érzés nem fog sokáig tartani, mert letaglóz a felismerés, valami egészen különlegeset látsz. Miért ajánlom, hogy megnézz, egy olyan filmet, amitől nehezebben veszel majd levegőt? Mert kevésszer adatik meg, hogy a felvetett sors-kérdéseket ilyen zseniális rendezői munka és kiváló színészi alakítás nyomán gondold végig.

Mitől lesz ember az ember? Kié az életed? Mit jelent az emberi élet szentsége? Kinek van hatalma életet adni és elvenni? Hogyan tudjuk meghatározni, mi a lélek? Mikor egyezhetünk bele, hogy egy értünk meghozott áldozat a másiknak folyamatos szenvedést okozzon?

Ilyen és ehhez hasonló gondolatok foglalkoztatnak majd, ha kigyulladnak a lámpák és a vásznon a szereplők és a közreműködők neveit olvasod.

2010-ben a London Filmfesztivál ennek a meghökkentő filmnek a képsoraival nyitott, amely most végre hozzánk is megérkezett. Általában az a bölcsesség járja, hogy a filmre vitt regények közül, mindig a regény kerül ki győztesen, de azért néha ennek éppen az ellenkezője igaz. Kazuo Ishiguro 2005-ben született regényéből készült szívszaggató történet ezt a bravúrt tökéletes sikerrel hajtotta végre.

A film rendezője, Mark Romanek (Sötétkamra), intelligensen és mélységes együttérzéssel vitte vászonra a végsőkig leegyszerűsített történetet, és kizárólag a regény központi, megdöbbentő etikai kérdésére összpontosított. A kiválasztott földrajzi környezettel, Adam Kimmel operatőri munkájának köszönhetően, tökéletesen összhangban áll a film komor hangvétele, a jelenetek és párbeszédek meghittsége és Ishiguro illedelmesen szűkszavú prózája.

A Ne engedj el!, ha úgy tetszik, „alternatív történelem”, amely arra keres választ „mi lett volna ha” a közelmúltban, mondjuk a 70-es években, tudományos áttörés következett volna be, amely forradalmasítja a gyógyszer- és orvostudományt és sikerül évtizedekkel meghosszabbítani az emberi életet, így az emberek akár 100 évig is élhetnének. A film bár műfaját tekintve sci-fi, sajátságos módon a múltban játszódik. A történet 1978-ban indul, az 1990-es években ér véget és ettől még sokkal inkább érezzük az események súlyát.

Kathy, Ruth és Tommy Hailshamba járnak: elegáns, bentlakásos angol iskola, keménykezű igazgatónővel, Miss Emilyvel. Napi időbeosztásuk, játékaik és csínytevéseik olyanok mint bármelyik iskolásé, de valahogy mégsem. Az iskolai énekek az önfeláldozásról szólnak, de meg sem említik Isten nevét. A gyerekek között rettenetes történetek keringenek azokról, akik valaha kiléptek az iskolát körülvevő kerítésen túli világba. A gyerekek és a néző is az újonnan érkező tanártól Miss Lucytől értesül először arról, hogy minden esemény azért történik, a diákoknak azért kell egészségesen élniük, hogy felkészítsék őket egyetlen célra, mert mindannyian egy kísérlet résztvevői. A film nem a megdöbbentő csavarokra épít, hanem a fokozatosan adagolt felfedezésre. Néző és szereplő együtt találja magát szembe a megváltoztathatatlan ténnyel, hogy milyen különleges szerepre szánták a gyerekeket. Minél inkább megértjük a helyzetüket, annál inkább megfagy ereinkben a vér. Az ilyen történet összetöri az ember szívét.

neengedj2A film három fejezetből áll, a Hailshamban eltöltött gyerekkorból, majd előreugrik időben Kathy, Ruth és Tommy tinédzser éveire, amelyet a bentlakásos iskola falain kívül töltenek egy speciális faluban, az 1980-as években, és végül az 1990-es években látjuk őket újra viszont, amikor érzelmi kapcsolataik forgatagában elkezdik megkérdőjelezni az eléjük kitűzött célt, amelyet életük értelmeként határoztak meg számukra.

Gyermektől fiatal felnőtt korukig követjük a főhősök sorsát, akiknek nincs lehetőségük a választásra sem a szerelemben, sem semmi másban. Végzetüket meghatározta egy társadalom, amely feláldozza őket a saját szilopszista lételméletének kiszolgálására. Egyikük sem lázad, de a fájdalom kifejezésére csak Tommy képes. A film végén életük fájdalmas paradoxonát Kathy fogalmazza meg: „Hát nem azért születtünk meg mindannyian, hogy meghaljunk?” Mindazok, akiket Kathy és a többiek megmentenek, szintén meghalnak egy nap. Akkor mire is használjuk azt a rövid időt, ami itt a földön a rendelkezésünkre áll? Mit jelent az, hogy emberek vagyunk?

Vajon az az élet célja, hogy megakadályozzuk a halált? Vagy van ennél magasabb rendű cél, ami miatt élünk, van olyan felsőbb hatalom, aki irányit, aki megmagyarázza a létünket?

A darab legérdekesebb motívuma éppen az eseményeket körülvevő titokzatosság, amely lassan lepleződik le a néző előtt, ezért minél kevesebbet mondok el a történetből, annál jobban fogod élvezni a filmet. Legjobb, ha nem nézel utána, hogy mi a film vége, és úgy váltasz jegyet a mozira.

A film egyik legnagyobb erőssége, hogy szinte időtlen. Lehet, hogy mindez már elmúlt, de lehet, hogy még csak most kezdődik.

Aki látta Ishiguro másik remekművéből, a Napok romjaiból 1993-ban készült nagysikerű filmet Emma Thompson és Anthony Hopkins főszereplésével, nem tud szabadulni attól az érzéstől, hogy az írót az elszalasztott lehetőségek tragikus következményei foglalkoztatták egy életen át.

Nem véletlenül kapott 16 éven felülieknek szóló besorolást, mert a film egyértelműen felnőtteknek való, hiszen olyan fiatalabbakat megzavaró, nehéz gondolatot hordoz, amelyet gyerekfejjel nem lehet megválaszolni. Fiatal felnőttek között azonban, vagy családon belül nagyon jó beszélgetésekre adhat lehetőséget.

 

Ne engedj el! (Never Let Me Go)

 

Hazai bemutató: 2011. május 26.

 

színes, feliratos, angol-amerikai filmdráma,

103 perc, 2010

rendező: Mark Romanek

író: Kazuo Ishiguro

forgatókönyvíró: Alex Garland

zeneszerző: Rachel Portman

operatőr: Adam Kimmel

producer: Alex Garland, Andrew Macdonald

vágó: Barney Pilling

 

Szereplők:

Carey Mulligan (Kathy)

Keira Knightley (Ruth)

Andrew Garfield (Tommy)

Charlotte Rampling (Miss Emily)

Sally Hawkins (Miss Lucy)

Izzy Meikle-Small (fiatal Kathy)

Charlie Rowe (fiatal Tommy)

Ella Purnell (fiatal Ruth)

Kate Bowes Renna (Miss Geraldine)

Hannah Sharp (Amanda)

 

Weberné Zsikai Mária / Budapest

Tájékoztatjuk honlapunk látogatóit, hogy a megjelent írásokhoz megszűnt a hozzászólás lehetősége. Kérjük szíves megértésüket!
(a Biblia Szövetség vezetősége)

Filmismertető

Avatar
2010. október 28. csütörtök
Avatar világ A filmek – hasonlóan a festészethez, az irodalomhoz, vagy a kultúra más kifejező...
Egy jobb világ (Haevnen / In a Better World)
2011. április 01. péntek
Susanne Bier, az ismert dán rendezőnő jelentős sikerekkel a háta mögött (Testvéred feleségét,...
Gravitáció
2013. október 11. péntek
Ha a filmtörténelemben érdemes volt valaha filmet 3D-ben készíteni, akkor a Gravitáció bizonyosan...
A Wall Street farkasa és Walter Mitty titkos élete
2014. január 01. szerda
Az idei ünnepi mozikínálat több meglepetést is tartogatott a mozirajongók számára. Sokan már az...
Prometheus
2012. szeptember 29. szombat
színes, magyarul beszélő amerikai sci-fi, 126 perc, 201216 éven felülieknek DVD-n megjelenik:...
Egy háború
2016. március 08. kedd
A háború című dán mozi hatalmas feszültséggel...
HÍRmorzsák 2.
2011. augusztus 16. kedd
"Gyerekként nem rendelkezel hatalommal. Termetre kicsi vagy és gyenge, a felnőttek pedig mindig...
Ida
2015. február 20. péntek
Már csak alig pár nap van hátra az idei Oscar-gáláig,...
Blue Jasmine
2013. szeptember 12. csütörtök
Azok a kritikusok, akiknek olyan szerencséje volt, hogy a Sydney Theatre Company színpadán...
A hallgatás törvénye (Winter's Bone)
2011. máj. 20. péntek
A napokban gondolkoztam el rajta, vajon mi lehet Dolly Ree-vel, mert még most is elevenen él...

Könyvismertető

Egy guru halála
2013. január 04. péntek
Az író a gyermekkora bemutatásával kezdi a könyvet, valós és tényszerű képet festve a...
Véletlenül milliárdos
2010. november 16. kedd
A közösségi háló (The Social Network) c. film bemutatójának másnapján tartotta...
Társtaláló
2012. december 13. csütörtök
Egy fiú, aki 18 évesen lemondott az addig bevett szokásként gyakorolt randevúzgatásról, 5 évvel...
12 dolog, amit jó lett volna tudni az esküvőm előtt
2013. október 07. hétfő
A napokban olvastam egy cikket a magyarországi válások számáról. Megdöbbentő számadatok állnak...
Reflektorfényben a túlevés
2013. június 03. hétfő
„Isten a falánkságot (más szóval a túlevést) bűnnek tartja: 'Mert a dőzsölő és a falánk...
A viskó
2011. január 13. csütörtök
A Biblia Szövetség Fontos kérdések előadássorozatának...
Fűtő Róbert: Béküljünk ki! ...de hogyan?
2013. november 04. hétfő
A legtöbb keresztyén könyv azt mutatja be, hogy milyennek kellene lennie a jól működő keresztyén...

Képek

Invalid RSS link or you're not allowed to read this Picasa gallery or album.

Cikkajánló Biblia és Gyülekezet folyóiratunkból

Lelki gyengeség - Isten közelségének hiánya

„Engedelmeskedjetek azért az Istennek, de álljatok ellen az Ördögnek, és elfut tőletek. Közeledjetek az Istenhez, és ő közeledni fog hozzátok. Tisztítsátok meg a kezeteket, ti bűnösök, és szenteljétek meg a szíveteket, ti kétlelkűek." (Jak 4,7-8) Arról olvastunk most, hogy valaki ellenáll az Ördögnek, és az elfut tőle.

Az 1956-os eseményekkel kapcsolatos filmet néztünk meg a családdal közösen. Megrázott bennünket, hogy a hősök elpusztultak a mérhetetlen túlerővel szemben, és ügyük is elveszett. Visszagondolva, milyen furcsa lenne úgy megrendezni ezt a filmet, hogy a fegyvertelen emberek elől a tankok „elszaladnak". Pedig itt és most hasonló biztatásról olvasunk: álljatok ellent, és az ellenség el fog futni! Milyen fantasztikus erő, óriási hatalom kellene ahhoz, hogy a túlerőben lévő ellenség elfusson.

Igyekezzetek a város jólétén!

(Megújulás a fáradozásban)

„... igyekezzetek a város jólétén..., könyörögjetek érte..., mert annak jóléte lesz a ti jólétetek!" (Jer 29,7)

Bár a bibliai idézet a babiloni fogságban élő zsidók számára küldött prófétai üzenet, ez csak még jobban megerősít bennünket abban a látásban, hogy Istennek kifejezett akarata a keresztyének munkálkodása városuk, országuk és a világ jólétén.

Ami karácsonyi igehirdetéseinkből kimarad

Legelőször le kell szögeznünk, hogy a címbeli kijelentés nem teológiai vád: nem rossz írásmagyarázókról és figyelmetlen igehirdetőkről lesz szó a későbbiekben. Nem hiba az, hogy karácsonykor nem arról szólunk, akire előadásom utal majd, hanem Jézus Krisztusról. Mert karácsony az ő ünnepe. Az Ige lett testté, halljunk tehát róla, a Krisztusról minél többet! Erre számít és készül a gyülekezet is, amikor beül a padokba. Csak a nagyapámtól hallott legátustörténet szereplője lepődött meg, amikor a maga számára felfedezte a nagy újdonságot. Felolvasta a karácsonyi történetet a jászolbölcsőről, a betlehemi pásztorokról és az angyalról: „... hirdetett nékik nagy örömet, mert született a megtartó, aki..." – és itt, a bibliaolvasás közben lapoznia kellett; s mivel összeragadtak a lapok, ezért többször ismételte: „született a megtartó, aki". Amíg végül, sikeres lapozás után diadalmasan megtalálta: – az Úr Krisztus!

A találkozás öröme

A feltámadott Krisztussal való találkozás mindenkinek nagy örömöt jelentett. Az asszonyok „félelemmel és nagy örömmel" futottak, hogy megvigyék a feltámadás hírét a tanítványoknak. Amikor Jézus először megjelent az övéinek, „megörültek a tanítványok, hogy látják az Urat" (Jn 20,20). És azóta is minden Jézusban hívő embernek öröm, ha csendben őrá figyelhet, vele a hit által együtt lehet.

Alapítsunk új egyházat?

A reformáció emléknapjához közeledve a protestáns egyházak felsorolják azokat az érveket, kritikai megjegyzéseket, amelyekkel igazolni akarják létjogosultságukat. Ilyenkor elhangzik az ún. nyugati (római), ill. keleti (bizánci) keresztyénség kritikája, azzal a magabiztossággal, amiből kitűnik, hogy mi, protestánsok különbek vagyunk.

Mi történt nagypénteken?

Ugyanarról az eseményről többféleképpen lehet beszámolni, attól függően, hogy mennyit lát és ért belőle az ember. Lehet egészen felszínesen is, lehet élményszerűen, korrekt-objektív módon, vagy úgy, hogy a szemlélő érti az összefüggéseket is, ismeri a háttér-információkat, és nem csak jelenségeket észlel, hanem a lényeget látja.

A nagypénteki eseményekről is ugyanígy többféle beszámoló készült.

Szegénység a keresztyén gyülekezetekben

Hazánk lakosságának jelentős része küzd anyagi jellegű problémákkal. Kétségtelen, hogy a szegénység megjelent és egyre inkább jelen lesz közösségeinkben, gyülekezeteinkben is. Kell-e segítenünk az ilyen helyzetbe került hívő testvéreknek, rászoruló gyülekezeti tagoknak vagy a hozzánk forduló embereknek? – fogalmazódik meg sok emberben a kérdés. Tudjuk, hogy több gyülekezetben is működik szervezett gyülekezeti diakónia. Máshol azonban – nem feltétlenül az önzetlen keresztyéni szeretettől indíttatva, sokkal inkább a jelentős anyagi haszon reményében – szerveznek nyereségorientált szeretetszolgálati tevékenységet. Vagyis, a szeretetből fakadó diakónia csak álca, valójában a pénzhiány megoldására szolgáló erőfeszítés. Ennek, a nem szeretetből fakadó diakóniának egyetlen alternatívája az Úr iránti és a testvéri-felebaráti szeretetből fakadó szeretetszolgálat lehet, aminek mintáját a Szentírásban találjuk meg.

Emlékezz meg az útról!

„...emlékezzél meg az egész útról, a melyen hordozott téged az Úr, a te Istened!" (5Móz 8,2)

„Hosszú idő múlva aztán megjött ezeknek a szolgáknak az ura, és számadást tartott velük." (Mt 25,19)

Mindkét bibliai szakaszban számadásról van szó. Isten kegyelme, hogy időnként maga elé állít, és elszámoltat bennünket. Az adventi, karácsonyi, szilveszteri ünnepkörben több alkalom is kínálkozik arra, hogy az úrvacsorára készülve, számadást tehessünk. Ennek most csak egy fontos, keresztyén gyakorlatunkban mellőzött mozzanatára szeretném ráirányítani a figyelmet.

A hazaszeretet, mint kötelesség

A protestáns gondolkodók kimerítően tanítottak a nemzetről, a hazáról, és ezt mindig úgy tették, hogy közben felmutatták azt az isteni gondoskodó szeretetet és áldást, amit a bűnbe esett ember számára a haza ma is jelent.

Megtanulhatjuk tőlük, hogy a haza egyrészt közösség, ami szociális biztonságot nyújt: gondoskodást az elesett emberről, a rászorulóról, s emellett a nemzet tagjainak egymást építő közösségi kapcsolata is virágzik. De olyan különleges élettér is a haza, ahol az egyéniség kiteljesedhet. A haza védelmet is jelent a külső és belső veszéllyel szemben.

Mindezekkel Isten megakadályozta azt a tragédiát, hogy a bűneset miatt elszabadult indulatok után az emberiség történelme teljes káoszba süllyedjen. Készített tehát az Úr az embereknek hazát, olyat, amiben megtartott valamit abból, amit az Éden jelenthetett volna számukra.

Legjobb befektetés: a továbbadás

Tanúi és részesei vagyunk annak, hogy a szegénység és a gazdagság között egyre nagyobb szakadék tátong. Ezt a szakadékot áthidalandó, sok szegény ember mégis azt a látszatot igyekszik kelteni, mintha gazdag volna. Mindezidáig virágzott a hitelpiac, ami hozzásegítette a nincsteleneket ahhoz, hogy gazdagnak látszanak. Hasonlóan népszerűek a szerencsejátékok, ahol néhány tipp, vagy ügyes kártyaforgatás ígér gyors meggazdagodást. Alapvetően járja át korunkat ez a sóvárgás a többre, fényesebbre és korlátok nélküli szabadságra. Ezenközben arról sem hallgathatunk, hogy roppant lelki sötétség és erkölcsi nihil uralkodik a szívekben.

A törvényt betöltötte

„Ne gondoljátok, hogy jöttem a törvénynek vagy a prófétáknak eltörlésére. Nem jöttem, hogy eltöröljem, hanem inkább, hogy betöltsem." (Mt 5,17)

Jézus Krisztus többször is tanított életének, szolgálatának céljáról. A hegyi beszéd nagy ívű gondolatai között a fenti ige világítja meg Krisztus jövetelének jelentőségét. Tanítása az újdonság erejével hatott hallgatóira, és a sokaság álmélkodott azon, mert „úgy tanította őket, mint akinek hatalma van, és nem úgy, mint az írástudók".

Miként viszonyul Jézus és tanítása az ószövetségi törvényhez? Esetleg Jézus szokatlan gondolatai hatályon kívül helyezték a régi törvényt, és attól független, gyökerestől új tant és kegyességet léptettek életbe?

Mi történt húsvétkor?

Jonathan Edwards neves teológus szerint a történelem értelmezésénél a nem látható szempontokat is figyelembe kell vennünk. Ezt nevezi meta-narrativának, azaz a földi eseményt a vele azonos időben történő mennyei és a pokolbeli történésekkel együtt kell vizsgálni. M is ezt próbáljuk tenni, amikor a következőkben húsvét titkát kutatjuk.

A mártír misszionárius

(Molnár Máriára emlékezve)

Szülővárosa és a külmissziói munka támogatói a közelmúltban Várpalotán emlékeztek a 125 éve született Molnár Máriára, a magyar református egyház misszionáriusára, aki Pápua Új-Guinea partjainál, a tengeren halt mártírhalált. Az 1950-ben Mánusz szigetén felállított síremlék őrá és a szigeten működő német evangélikus misszió II. világháborúban mártírhalált halt társaira emlékeztet. A japán katonák mintegy húsz misszionáriust és ugyanennyi német, a Bismarck-szigeteken maradt polgári lakost végeztek ki brutálisan 1943. március 16-án, az Akakize torpedóromboló fedélzetén. Közöttük volt Molnár Mária misszionáriusnő is, aki tizenöt évet töltött a pápuák között.

Reformátusok a nehéz időkben

(Megújulási kísérletek a magyarországi református egyházban a II. világháború után)

Az I. világháború és Trianon traumája után eszmélődő magyar reformátusság a misszió és evangélizáció végzésében kereste és látta a kibontakozás, a talpra állás legfontosabb eszközét, így ez a szolgálat különösképpen is fontos szerepet kapott az egyház életében. Ez részben sikerült is, ám alig múlt el néhány évtized, amikor ismét padlóra került az ország. A II. világháború szörnyűségei és az ezt követő időszak gazdasági-politikai válsága azonban újabb lendületet adott a korábbi kezdeményezéseknek, s ennek köszönhetően a felelős egyházi vezetőket ismét foglalkoztatni kezdte a belmissziói munka kérdése.

A hiszékenység csapdái

Mai világunk egyre hangosabban, és egyre több mindent próbál eladni nekünk. Ha a tévét nézzük, vagy egy-egy napilapot olvasunk, (de még a keresztyén folyóiratokra, újságokra is igaz), hogy telis tele van nélkülözhetetlennek beállított árúk kínálatával. Mindig hangosabb reklámok özöne vesz minket körül a divat, a háztartás, az elektronika, a szórakozás és még inkább a gyógyászat témakörében. Egyre nehezebben tudunk ezek között eligazodni, és sokszor egy-egy kínálatnak be is ugrunk. Majd pedig vagy felfedezzük, hogy hitetés áldozatai lettünk, vagy nem, és az így szerzett nagyszerű cikkek, módszerek, életmódi tanácsok rabszolgáivá válunk; sőt apostolaivá lépünk elő. Sajnos, a keresztyén gyülekezetekben is gyakran találkozunk a legkülönbözőbb gyógyhatású csodaszerek elkötelezett apostolaival és terjesztőivel.

Kövess minket facebookon!