Üdvözlünk a Biblia Szövetség Egyesületnél! Kövess Facebookon facebook 161, iratkozz fel RSS-re feed1, olvasd német de flag1 vagy angol EN Flag1 nyelvű összefoglalóinkat!

www.bibliaszov.hu

Programok

aug.
7

aug. 7. - aug. 13.

aug.
16

aug. 16. - aug. 20.

aug.
27

aug. 27.

szept.
2

szept. 2.

A harcos (The Fighter)

A_harcosA bokszról eddig azt hittük, a hetvenes évek közepétől folyamatosan újabb filmekkel szaporodó Rocky sorozat már mindent elmondott nekünk. Most azonban egy újabb ütős film került a mozikba, amely „Irish” Micky Ward visszatérésének igaz története.

Christian Bale, aki a filmben Micky Ward féltestvérét alakítja, szokásos formájához képest 20 kilóval soványabban jelenik meg a mozivásznon, hiszen a drogfüggő báty szerepének eljátszásáért könyörtelen fogyókúrával sanyargatta magát. A filmben nyújtott alakítását látva csak annyit mondhatunk, ez a teljesítmény mindent megért. Ezután már csak drukkolni tudunk, hogy az idei Golden Globe-díj eső után a legjobb mellékszereplőnek járó Oscar-díjat is megkapja.

A harcos, amellett, hogy felvonultatja a bokszolókról szóló filmek már jól ismert fordulatait, hihetetlen gyengédséggel, sokszor humorral mutatja be a teljesen működésképtelen Ward család tagjainak tragikus sorsát, és kitörési kísérleteit. A film főként a fojtogatóan sivár, lepusztult iparvárosi légkörben tengődő massachusettsi Lowellben játszódik, ahol a furcsa tagokból álló család él.
Évekkel korábban a munkáskörnyezetből származó bokszoló-kedvenc, Dicky Eklund (Christian Bale) kiütötte Sugar Ray Leonardot, megszerezve ezzel a „Lowell büszkesége” címet és a helyi közösség örökre a szívébe zárta. Ez volt életének első és utolsó nagy pillanata. Ám azóta, valahogy nem jönnek össze a dolgok. Hiába védi őt, mint a szeme fényét, anyaoroszlánként a család valódi problémáira teljesen vak anya, Alice (Melissa Leo), nem sikerül Dickynek szembefordulnia a család életét beárnyékoló rémmel. Dicky ugyanis hosszú ideje kábítószerfüggő, bár népszerű a helyi közösségben és mondhatni mindenkit levesz a lábáról. Féltestvére Micky Ward (Mark Wahlberg) pontosan az ellentéte. Bálványozza küszködő bátyját, de Micky, családjával ellentétben, nem az a harsány fajta. Komoly, meggondolt, csendes és nem mellesleg, ő is tehetséges bokszoló. Visszafogottságára jellemző, hogy miközben kilenc, folyton zsörtölődő lánytestvérének koszorújában a helyi kocsmában elgondolkodva szemlélődik, beletelik egy időbe, amíg elég bátorságot gyűjt ahhoz, hogy megpróbálja felkelteni a bárpultnál kiszolgáló csinos Charlene (Amy Adams) érdeklődését. A kettőjük között kialakuló szerelem nagyon sok erőt ad később Mickynek a győzelemhez. Charlene azonnal átlátja a két testvér helyzetét: miközben minden figyelem és imádat Dickyre és a várva várt, de soha el nem érkező visszatérésére irányul, Micky tehetségével vajmi keveset törődnek.
Mickyt is anyja menedzseli és sorra szervez neki olyan mérkőzéseket, amelyekben nála nehezebb súlycsoportba tartozó bokszolókkal kerül a ringbe, és rendre vereséget szenved. Dicky, aki életét Micky bokszoló karrierjén keresztül éli meg, elvállalja ugyan, hogy öccse edzője lesz, de ha „kiüti magát a szerrel” órákat is késik az edzőteremből. A vasakaratú Charlene a kétely szikrája nélkül, megingathatatlanul hisz Micky tehetségében, és arra bíztatja, keressen megbízhatóbb edzőt és szakítsa ki magát családja igézetéből. Amikor Dicky bajba kerül, Mickynek döntenie kell, vagy továbbra is aláveti magát anyja és bátyja akaratának, és eldobja magától a siker lehetőségét, vagy elhagyja őket, és egy másik trénerrel utolsó esélyére koncentrál.
A film szereplői, miközben küzdenek saját életükkel, kapálóznak, próbálnak Istenbe kapaszkodni. Többször látjuk mindkét bokszoló fiút imádkozni. Az anya egy viharos jelenetben még azt is megjegyzi, mindaz, ami történik, a javukra van, és Istenek terve van velük.

A filmben a bokszolók életéből adódóan sok erőszakos jelent látható és rengeteg trágár szó is elhangzik. A bukott világ egy szeletének bemutatása minden idealizálás nélkül.
Figyelem! Sokaknak ez megbotránkoztató lehet.  

A film rendezője David O. Russel (Sivatagi cápák, Multik Haza!) bebizonyította, lehet még újat mondani a bokszolók életéről. Ha nem ragaszkodna ennyire a valósághoz, egy szokványos siker sztorit is kanyaríthatott volna a történetből, amelyben Micky képes a családja fölé emelkedni és győzni.

De a rendező ennél többet tett. Micky a történet végén megéli saját életének „megváltását”, és sikerül minden szereplőt ugyanarra az oldalra állítania. Bocsánat kérése közben érkezik a fordulat: kiszakadni látszik családja egészségtelen befolyása alól, megszerzi az óhajtott győzelmet a ringben, és önálló életet kezd Charlene-nel. Az élet persze ettől nem lesz sokkal egyszerűbb, hiszen a fojtogató családi kötelékekből nagyon nehéz a szabadulás…
Több harcos küzd ebben a filmben egyszerre: Micky, aki izzasztó edzésekkel és Charlene-nel az oldalán végül aranyérmet nyer; Dicky, aki lassan függetlenedik domináns anyja és lehetetlen húgai szorításából, győz a kábítószer démona felett, amely lerombolni készül őt magát és szeretett testvérét sportkarrier-jével együtt.

A ma 45 éves, és azóta visszavonult pehelysúlyú Micky Ward életéből az őt alakító Mark Wahlberg évek óta szeretett volna filmet készíteni. Egy korábbi változatban Brad Pitt játszotta volna Dicky szerepét és a rendezői széket Aronofsky foglalta volna el (Aronofsky ehelyett elkészítette A pankrátor című filmjét, de nem maradt hűtlen A harcoshoz sem, hiszen producerként részese lett a produkciónak).
Mark Wahlberg soha nem volt filmjeiben elsöprő jelenség, de mindig felkészült, odaszánt színésznek bizonyult, aki nem akarja kisajátítani a reflektorfényt. Bár Wahlberg ebben a filmben a történet főszereplője, a figyelem elsősorban mégsem rá, hanem Micky Ward féltestvérét, Dicky Eklundot megformáló Christian Bale-re irányul. Páratlan színészi teljesítményével szinte kizárólagosan uralja a vásznat, amikor csak megjelenik.

 

A harcos (The Fighter) 2010
színes, feliratos, amerikai életrajzi dráma,
115 perc,
Korhatár: 16
Hazai bemutató: 2011. február 24.

rendező: David O. Russell
forgatókönyvíró: Scott Silver, Paul Tamasy, Eric Johnson
zeneszerző: Michael Brook
operatőr: Hoyte Van Hoytema  

szereplők:
Mark Wahlberg (Mickey Ward)
Christian Bale (Dicky Eklund)
Amy Adams (Charlene Fleming)
Melissa Leo (Alice Ward)
Mickey O'Keefe (saját maga)
Jack McGee (George Ward)

Weberné Zsikai Mária / Budapest

Tájékoztatjuk honlapunk látogatóit, hogy a megjelent írásokhoz megszűnt a hozzászólás lehetősége. Kérjük szíves megértésüket!
(a Biblia Szövetség vezetősége)

Filmismertető

Vadállatok (Savages)
2012. október 13. szombat
Minden kétséget kizáróan az év legtalálóbb filmcímének képzeletbeli díját Oliver Stone...
A Vaslady (The Iron Lady)
2012. február 15. szerda
színes, feliratos, angol életrajzi dráma 105 perc, 2011 Ha valaki Margaret Thatcher, egykori...
Anna Karenina
2013. január 29. kedd
A tavalyi Torontói Filmfesztivál egyik legjobban várt alkotása Joe Wright pazar ruhákat és...
Phillips kapitány
2013. november 25. hétfő
2013-ban sorra mutatták be az izgalmasabbnál izgalmasabb túlélő drámákat a rangos nemzetközi...
Everest
2015. október 01. csütörtök
Mi, akik az emberiségnek abba a 99,999 százalékába tartozunk, akik...
Két nap, egy éjszaka
2014. október 27. hétfő
Néha rájössz, mekkora kincs van a birtokodban, mielőtt még elveszítenéd. A belga Jean-Pierre...
Amerika Kapitány: az első bosszúálló
2011. augusztus 18. csütörtök
(Captain America: The First Avenger)színes, magyarul beszélő, amerikai sci-fi akciófilm Az...
Sorsügynökség (The Adjustment Bureau)
2011. március 18. péntek
Hazai filmbemutató: 2011. március 31. Régi filozófiai kérdés: Vajon van-e szabad akaratunk?...
A közösségi háló (The Social Network)
2010. november 05. péntek
Akinek van 500 millió barátja, az biztos szerez néhány ellenséget is. 2010. november 11-én...
A hallgatás törvénye (Winter's Bone)
2011. máj. 20. péntek
A napokban gondolkoztam el rajta, vajon mi lehet Dolly Ree-vel, mert még most is elevenen él...

Könyvismertető

Egy guru halála
2013. január 04. péntek
Az író a gyermekkora bemutatásával kezdi a könyvet, valós és tényszerű képet festve a...
Reflektorfényben a túlevés
2013. június 03. hétfő
„Isten a falánkságot (más szóval a túlevést) bűnnek tartja: 'Mert a dőzsölő és a falánk...
12 dolog, amit jó lett volna tudni az esküvőm előtt
2013. október 07. hétfő
A napokban olvastam egy cikket a magyarországi válások számáról. Megdöbbentő számadatok állnak...
Társtaláló
2012. december 13. csütörtök
Egy fiú, aki 18 évesen lemondott az addig bevett szokásként gyakorolt randevúzgatásról, 5 évvel...
Búcsú a randevúktól
2013. február 12. kedd
Ritkán lehet olvasni ennyire őszinte és hiteles vallomást, bizonyságtételt. A címmel ellentétben...
Véletlenül milliárdos
2010. november 16. kedd
A közösségi háló (The Social Network) c. film bemutatójának másnapján tartotta...
Fűtő Róbert: Béküljünk ki! ...de hogyan?
2013. november 04. hétfő
A legtöbb keresztyén könyv azt mutatja be, hogy milyennek kellene lennie a jól működő keresztyén...
A viskó
2011. január 13. csütörtök
A Biblia Szövetség Fontos kérdések előadássorozatának 2010 decemberi rendezvényén Istent is lehet...

Képek

SlideshowFx Picasa Widget for Joomla!
Copyright © 2010 www.OopsTouch.com

Cikkajánló Biblia és Gyülekezet folyóiratunkból

Legjobb befektetés: a továbbadás

Tanúi és részesei vagyunk annak, hogy a szegénység és a gazdagság között egyre nagyobb szakadék tátong. Ezt a szakadékot áthidalandó, sok szegény ember mégis azt a látszatot igyekszik kelteni, mintha gazdag volna. Mindezidáig virágzott a hitelpiac, ami hozzásegítette a nincsteleneket ahhoz, hogy gazdagnak látszanak. Hasonlóan népszerűek a szerencsejátékok, ahol néhány tipp, vagy ügyes kártyaforgatás ígér gyors meggazdagodást. Alapvetően járja át korunkat ez a sóvárgás a többre, fényesebbre és korlátok nélküli szabadságra. Ezenközben arról sem hallgathatunk, hogy roppant lelki sötétség és erkölcsi nihil uralkodik a szívekben.

A mártír misszionárius

(Molnár Máriára emlékezve)

Szülővárosa és a külmissziói munka támogatói a közelmúltban Várpalotán emlékeztek a 125 éve született Molnár Máriára, a magyar református egyház misszionáriusára, aki Pápua Új-Guinea partjainál, a tengeren halt mártírhalált. Az 1950-ben Mánusz szigetén felállított síremlék őrá és a szigeten működő német evangélikus misszió II. világháborúban mártírhalált halt társaira emlékeztet. A japán katonák mintegy húsz misszionáriust és ugyanennyi német, a Bismarck-szigeteken maradt polgári lakost végeztek ki brutálisan 1943. március 16-án, az Akakize torpedóromboló fedélzetén. Közöttük volt Molnár Mária misszionáriusnő is, aki tizenöt évet töltött a pápuák között.

A hiszékenység csapdái

Mai világunk egyre hangosabban, és egyre több mindent próbál eladni nekünk. Ha a tévét nézzük, vagy egy-egy napilapot olvasunk, (de még a keresztyén folyóiratokra, újságokra is igaz), hogy telis tele van nélkülözhetetlennek beállított árúk kínálatával. Mindig hangosabb reklámok özöne vesz minket körül a divat, a háztartás, az elektronika, a szórakozás és még inkább a gyógyászat témakörében. Egyre nehezebben tudunk ezek között eligazodni, és sokszor egy-egy kínálatnak be is ugrunk. Majd pedig vagy felfedezzük, hogy hitetés áldozatai lettünk, vagy nem, és az így szerzett nagyszerű cikkek, módszerek, életmódi tanácsok rabszolgáivá válunk; sőt apostolaivá lépünk elő. Sajnos, a keresztyén gyülekezetekben is gyakran találkozunk a legkülönbözőbb gyógyhatású csodaszerek elkötelezett apostolaival és terjesztőivel.

Alapítsunk új egyházat?

A reformáció emléknapjához közeledve a protestáns egyházak felsorolják azokat az érveket, kritikai megjegyzéseket, amelyekkel igazolni akarják létjogosultságukat. Ilyenkor elhangzik az ún. nyugati (római), ill. keleti (bizánci) keresztyénség kritikája, azzal a magabiztossággal, amiből kitűnik, hogy mi, protestánsok különbek vagyunk.

Ami karácsonyi igehirdetéseinkből kimarad

Legelőször le kell szögeznünk, hogy a címbeli kijelentés nem teológiai vád: nem rossz írásmagyarázókról és figyelmetlen igehirdetőkről lesz szó a későbbiekben. Nem hiba az, hogy karácsonykor nem arról szólunk, akire előadásom utal majd, hanem Jézus Krisztusról. Mert karácsony az ő ünnepe. Az Ige lett testté, halljunk tehát róla, a Krisztusról minél többet! Erre számít és készül a gyülekezet is, amikor beül a padokba. Csak a nagyapámtól hallott legátustörténet szereplője lepődött meg, amikor a maga számára felfedezte a nagy újdonságot. Felolvasta a karácsonyi történetet a jászolbölcsőről, a betlehemi pásztorokról és az angyalról: „... hirdetett nékik nagy örömet, mert született a megtartó, aki..." – és itt, a bibliaolvasás közben lapoznia kellett; s mivel összeragadtak a lapok, ezért többször ismételte: „született a megtartó, aki". Amíg végül, sikeres lapozás után diadalmasan megtalálta: – az Úr Krisztus!

Igyekezzetek a város jólétén!

(Megújulás a fáradozásban)

„... igyekezzetek a város jólétén..., könyörögjetek érte..., mert annak jóléte lesz a ti jólétetek!" (Jer 29,7)

Bár a bibliai idézet a babiloni fogságban élő zsidók számára küldött prófétai üzenet, ez csak még jobban megerősít bennünket abban a látásban, hogy Istennek kifejezett akarata a keresztyének munkálkodása városuk, országuk és a világ jólétén.

Megtörtént?

Azok, akik évek óta olvassák az újságokat, nézik a tv műsorait, és hallgatják a rádióadásokat, egyre gyakrabban teszik fel azt a kérdést, hogy amiről ezekből értesülnek, az valóban megtörtént? Hiszen néhány nap múlva ugyanabból a hírforrásból az ijesztő hírek, hitelesnek tűnt történetek cáfolatával is rendszeresen találkoznak.

Valószínű, hogy a hírszerkesztők közül kevesen gondolnak arra, hogy ez a lassan megszokottá váló jelenség egyre bizonytalanabb légkört teremt a társadalomban, aminek következménye az a nagyon gyakran használt megállapítás, hogy ma már nem lehet hinni senkinek, illetve semmiféle ténynek.

Mi történt húsvétkor?

Jonathan Edwards neves teológus szerint a történelem értelmezésénél a nem látható szempontokat is figyelembe kell vennünk. Ezt nevezi meta-narrativának, azaz a földi eseményt a vele azonos időben történő mennyei és a pokolbeli történésekkel együtt kell vizsgálni. M is ezt próbáljuk tenni, amikor a következőkben húsvét titkát kutatjuk.

A Biblia és az egyházak

A keresztyén egyházakban újra és újra fellángolt a vita arról, hogy minek tekintsék a Bibliát: Isten szavának vagy csak egy olyan könyvnek, amiben benne van az Isten szava? Minden állítása igazságnak tekinthető, vagy csakis a megváltást érintő kérdésekben megbízható? Egy szinten áll más vallások alapirataival, vagy felülmúlja azokat?

A továbbiakban azt szeretnénk kedves Olvasóinknak bemutatni, hogy ebben a fontos kérdésben mit tanítanak a különféle keresztyén egyházak, illetve hogyan tükröződik az egyházak Bibliáról vallott felfogása hitvallásaikban.

A hazaszeretet, mint kötelesség

A protestáns gondolkodók kimerítően tanítottak a nemzetről, a hazáról, és ezt mindig úgy tették, hogy közben felmutatták azt az isteni gondoskodó szeretetet és áldást, amit a bűnbe esett ember számára a haza ma is jelent.

Megtanulhatjuk tőlük, hogy a haza egyrészt közösség, ami szociális biztonságot nyújt: gondoskodást az elesett emberről, a rászorulóról, s emellett a nemzet tagjainak egymást építő közösségi kapcsolata is virágzik. De olyan különleges élettér is a haza, ahol az egyéniség kiteljesedhet. A haza védelmet is jelent a külső és belső veszéllyel szemben.

Mindezekkel Isten megakadályozta azt a tragédiát, hogy a bűneset miatt elszabadult indulatok után az emberiség történelme teljes káoszba süllyedjen. Készített tehát az Úr az embereknek hazát, olyat, amiben megtartott valamit abból, amit az Éden jelenthetett volna számukra.

Mi történt nagypénteken?

Ugyanarról az eseményről többféleképpen lehet beszámolni, attól függően, hogy mennyit lát és ért belőle az ember. Lehet egészen felszínesen is, lehet élményszerűen, korrekt-objektív módon, vagy úgy, hogy a szemlélő érti az összefüggéseket is, ismeri a háttér-információkat, és nem csak jelenségeket észlel, hanem a lényeget látja.

A nagypénteki eseményekről is ugyanígy többféle beszámoló készült.

Reformátusok a nehéz időkben

(Megújulási kísérletek a magyarországi református egyházban a II. világháború után)

Az I. világháború és Trianon traumája után eszmélődő magyar reformátusság a misszió és evangélizáció végzésében kereste és látta a kibontakozás, a talpra állás legfontosabb eszközét, így ez a szolgálat különösképpen is fontos szerepet kapott az egyház életében. Ez részben sikerült is, ám alig múlt el néhány évtized, amikor ismét padlóra került az ország. A II. világháború szörnyűségei és az ezt követő időszak gazdasági-politikai válsága azonban újabb lendületet adott a korábbi kezdeményezéseknek, s ennek köszönhetően a felelős egyházi vezetőket ismét foglalkoztatni kezdte a belmissziói munka kérdése.

A törvényt betöltötte

„Ne gondoljátok, hogy jöttem a törvénynek vagy a prófétáknak eltörlésére. Nem jöttem, hogy eltöröljem, hanem inkább, hogy betöltsem." (Mt 5,17)

Jézus Krisztus többször is tanított életének, szolgálatának céljáról. A hegyi beszéd nagy ívű gondolatai között a fenti ige világítja meg Krisztus jövetelének jelentőségét. Tanítása az újdonság erejével hatott hallgatóira, és a sokaság álmélkodott azon, mert „úgy tanította őket, mint akinek hatalma van, és nem úgy, mint az írástudók".

Miként viszonyul Jézus és tanítása az ószövetségi törvényhez? Esetleg Jézus szokatlan gondolatai hatályon kívül helyezték a régi törvényt, és attól független, gyökerestől új tant és kegyességet léptettek életbe?

Emlékezz meg az útról!

„...emlékezzél meg az egész útról, a melyen hordozott téged az Úr, a te Istened!" (5Móz 8,2)

„Hosszú idő múlva aztán megjött ezeknek a szolgáknak az ura, és számadást tartott velük." (Mt 25,19)

Mindkét bibliai szakaszban számadásról van szó. Isten kegyelme, hogy időnként maga elé állít, és elszámoltat bennünket. Az adventi, karácsonyi, szilveszteri ünnepkörben több alkalom is kínálkozik arra, hogy az úrvacsorára készülve, számadást tehessünk. Ennek most csak egy fontos, keresztyén gyakorlatunkban mellőzött mozzanatára szeretném ráirányítani a figyelmet.

Szegénység a keresztyén gyülekezetekben

Hazánk lakosságának jelentős része küzd anyagi jellegű problémákkal. Kétségtelen, hogy a szegénység megjelent és egyre inkább jelen lesz közösségeinkben, gyülekezeteinkben is. Kell-e segítenünk az ilyen helyzetbe került hívő testvéreknek, rászoruló gyülekezeti tagoknak vagy a hozzánk forduló embereknek? – fogalmazódik meg sok emberben a kérdés. Tudjuk, hogy több gyülekezetben is működik szervezett gyülekezeti diakónia. Máshol azonban – nem feltétlenül az önzetlen keresztyéni szeretettől indíttatva, sokkal inkább a jelentős anyagi haszon reményében – szerveznek nyereségorientált szeretetszolgálati tevékenységet. Vagyis, a szeretetből fakadó diakónia csak álca, valójában a pénzhiány megoldására szolgáló erőfeszítés. Ennek, a nem szeretetből fakadó diakóniának egyetlen alternatívája az Úr iránti és a testvéri-felebaráti szeretetből fakadó szeretetszolgálat lehet, aminek mintáját a Szentírásban találjuk meg.

Kövess minket facebookon!